Hverdagsråd, psykolog Elena Leah

Seks små superhelte

Psykologens gode hverdagsråd

Så er der nyt fra vores dygtige “hus-psykolog”, Elena Leah. Sidste gang gav hun os fire konkrete redskaber til, når angsten rammer (læs dem her), og denne gang præsenterer hun os for “seks små superhelte“, vi alle med fordel kan implementere i vores dagligdag – og specielt nu i disse Corona-tider for at passe på os selv, vores psyke og generelle velbefindende.

Du finder de seks råd i kasserne nedenfor og grundig beskrivelse af deres helte-egenskaber ved at klikke på dem. Derudover kan du også læse, hvordan jeg selv praktiserer og bruger et af rådene på daglig basis.
God læselyst 🙂

6 hverdagshelte

En hverdagshelt i skemaform

En af mine egne hverdagshelte gemmer sig bag Elena Leahs første låge/råd: “Planlæg dine dage og din uge“.

…and yes fellow friends, vi taler her om det gode gamle ugeskema! Før du, som jeg, får flashbacks til tiden med rygsæk, rugbrødsmadder, rollehaler og retro klasseværelser, så hæng på! …bare for ét øjeblik. For under min indlæggelse blev jeg nemlig på ny introduceret for skemaet, der – indrømmet – smager bedre, end det ser ud og lyder!

Her fik det således lidt af en renæssance og revival for mig, da vi på afdelingen brugte det som et arbejdsredskab til at skabe struktur, forudsigelighed og overblik i en hverdag, der på mange måder minder om den hverdag, vi alle oplever lige nu; en hverdag far away from everyday! Og er der noget angst og OCD stortrives i, så er og bliver det uvished!

Siden min indlæggelse har jeg hver uge holdt fast i at planlægge, strukturere og skrive en “indkøbsliste” over den kommende uges aktiviteter, aftaler, arrangementer og andre gøremål; gøremål af både den “need to do” OG “nice to do” slags. Min egen erfaring er, at når først varerne er lagt i indkøbskurven, så er det langt sværere for OCD’en at fjerne dem fra kassebåndet igen!

Timeout

En af de varer, der på daglig basis er at finde på min liste – så jeg husker at komme hjem med den i indkøbsnettet – er noget så short og simpelt som hvile/timeout (…eller at sende OCD’en en tur udenfor døren om man vil!).

For med en angst og OCD af min kaliber, hvor kroppen konstant er i alarmberedskab, er indlagte pauser desværre ikke en selvfølgelighed. Langt fra! Ikke desto mindre er det derfor også ekstra vigtigt for mig med disse planlagte pusterum i løbet af dagen, der minder mig om og tvinger mig ned i gear – også selvom jeg i starten syntes, det var …ja, spild af tid, og i stedet tog tid fra mig og fra, at jeg kunne blive færdig med OCD’ens evig, gentagne tvangshandlinger. I sidste ende fandt jeg dog ud af, at timeouten væk fra OCD’ens hjulspin, faktisk havde en gavnlig effekt efterfølgende, således at jeg hurtigere slap ud af dens hamsterhjul!

2 cool 4 (only) school

Ugeskemaet er og bliver en klassiker, der nok aldrig rigtigt går af mode. Det er et brugbart arbejdsredskab til at holde både struktur i hverdagen samt prioritere tiden bedst muligt.

Er du en familie kan du med fordel overveje et fælles-skema. Det brugte vi eksempelvis på afdelingen, så vi – som den “sammenbragte familie”, vi var – fordelte, løste og løftede opgaverne i samlet flok.

Men uanset om du er single eller sammenbragt familie, er det måske netop nu i denne tid, du skal give skemaet sin velfortjente revival?

-lige hilsner & tanker
Relateret indhold
Kommentarer
Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *